Populiariausios dietos – ar tai veiksminga?

Pradėjus lankyti sporto klubą, būtinas žingsnis tobulo kūno link – mityba. Ar bus naudos, jei pasportavę prisikirsime greito maisto iki soties? Tuomet sportas atneš tik dvasinį pasitenkimą, o fiziškai jausimės prastai.

Ilgą laiką svorio mažinimas buvo siejamas su dietomis, tad šiuo metu jų yra ypač daug. Tad, apžvelkime šiuo metu naujausias – populiausias dietas.

16/8 dieta

16/8 dietos esmė valgyti 8 valandas per dieną, o likusias 16 pasninkauti. Ar kankynė nevalgyti net 16 valandų? Iš savo patirties galiu pasakyti – nėra sunku. Taip, pradžia sunki, bet įsivažiavus, įpratus (daug įtakos mūsų elgsenai turi įprotis), jau po savaitės bus tiesiog normalu nevalgyti 16 valandų per parą. Įvertinkite, jog iš tų 16 valandų maždaug pusę laiko pramiegate. Dauguma žmonių, kurie laikosi šios dietos, dažniausiai planuoja savo 8 valgymo valandas, kurios dažniausiai būna tarp 10 valandos ryto ir 6 valandos vakaro (šios dietos pagalba laikomės ir seno, gero patarimo – „nevalgyti po šešių“).

Kaip laikytis šios dietos? Per 16 valandų „nevalgymo“ laikotarpį, galima gerti kavą, juodąją arbatą ir, žinoma, vandenį. Tas 8 valandas galima valgyti visus norimus produktus – šios dietos kūrėjai teigia, kad nereikia skaičiuoti kalorijų. Tiesio, valgai ką nori.

Ar ši dieta efektyvi? Pasak Beth Warren: „Tai nauja dieta ir reikalingi išsamūs tyrimai, turintys didelę imtį žmonių. Vos keli kiti tyrimai nagrinėjo būtent 16:8 dietą, todėl kol kas sudėtinga daryti tvirtas išvadas.“ – teigia registruota dietologė, „Beth Warren Nutrition“ įkūrėja ir knygos „Secrets of a Kosher Girl“ autorė.

Lietuvos sveikatos mokslų universiteto profesorius Alvydas Unikauskas šį procesą vadina ne dieta, o protarpiniu badavimu. Pasak profesoriaus, išskiriama tokia protarpinio badavimo organizmui nauda: “padeda atsikratyti antsvorio, ypač pilvo srityje, gerina smegenų kognityvinę (pažinimo) funkciją, gerina miego kokybę, gerina atmintį, mažina alkio jausmą, mažina nesveikų maisto produktų suvartojimą, mažina uždegimus.“ Taip pat, profesorius A. Unikauskas nerekomenduoja šios dietos tokiems asmenims, kurie serga podagra, o taip pat ir tiems, kuriems šąla galūnės, kinta nuotaika, yra padidėjęs skrandžio rūgštingumas, pašalinta tulžies pūslė, ar nėštumo bei maitinimo metu.

5-2

Šis mitybos režimas, dar vadinamas žvaigdžių dieta, yra vienas populiariausių dietų reitinge. Jis turi savo privalumus – nežaloja sveikatos, laikytis dietos lengva, o rezultatai tikrai veiksmingi. Ši dieta buvo sukurta britų gydytojo bei populiaraus sveikatos mokslo žurnalisto Michaelio J. Mosley. Formulė labai paprasta: 5 dienas valgome įprastą maistą, o 2 dienas skiriame organizmo iškrovai. Šios sistemos kūrėjas M.Mosley ją kūrė žmonėms, kuriuos kamuoja įvairios ligos. Visgi, reguliarus badavimas yra naudingas ir norintiems numesti svorio.

Kas gi bendro tarp šios dietos ir 16/8? Ogi tai, kad per iškrovos dienas tarp valgymų turėtų būti 12 valandų tarpas. 12 irgi yra tikrai nemažai. Kodėl reikalinga tokia pertrauka tarp valgymų? Būtent šios pertraukos metu organizmas ne kaupia, o degina riebalus. Taisyklė paprasta –  kuo mažiau insulino kraujyje, tuo greičiau dega riebalai.

Per iškrovos dienas turi vyrauti baltyminiai produktai: varškė, mėsa, žuvis, obuoliai, avižų dribsniai. Taip pat, reikia gerti negazuoto vandens, ne mažiau nei 2 litrus per dieną. Jokio cukraus, kepto, riebaus maisto, jokio alkoholio.

Paleo, „Caveman“ (Urvinio žmogaus) dieta

Dar viena šiuolaikinė dieta. Ji turi paprastą taisyklę: valgyk tai, ką valgytų urvinis žmogus. Įsivaizduok, kad nėra prabangių parduotuvių. Nėra jokių „sušių“, picų, maskarponių ir t.t. Todėl, stipriai susiaurėja maisto pasirinkimas. Lieka tik mėsa, žuvis, riešutai, daržovės,  uogos, vaisiai. Jei renkamės šiuos produktus, gauname daug baltymų, riebalų ir mažai angliavandenių.

Išeitis be dietų

Dietas galima vardinti ir  vardinti: grikių, arbatos, Tibeto, stebuklingos sriubos dietos. Tačiau, palyginkime tris aukščiau aprašytas dietas. Visa dietos esmė – mitybos koregavimas. Vienos „neleidžia“ valgyti tam tikrų produktų, kitos „leidžia“ valgyti tik tam tikru laiku. Esmė – maistas, maisto tvarka.

Dietos neturi būti akcinio laiko dalis. Daugelis su antsvoriu turinčių problemų žmonių yra bandę gyvenime vieną ar kitą dietą. Pirmiausia, jos nebuvo veiksmingos dėl paprastos priežasties – laikomasi tik tam tikrą laiką. Dažnai pritrūksta valios, vieną kartą „sugriešijam“, tada antrą, trečią, ir dieta padedama į stalčių.

Dietos yra skirtos išmokti maitintis. Taip, dietos negalima, gal ir neįmanoma laikytis visą gyvenimą, bet ji skirta išmokti maitintis, gebėti atsisakyti tam tikrų produktų. Vienas stambus vyriškis sėkmingai laikėsi mitybos plano (ta pati dieta, tik kitaip pavadinta), lankėsi ir pas dietologus. Sudarė jam planą vienai, antrai, trečiai savaitei. Atėjo ketvirtoji savaitė. Sako vyriškis: „Kur mano planas?“. Atsakymas: „Dabar jau išmok pats planuoti savo mitybą“. Taigi, mitybos planai ar dietos gali būti kaip mokytojai, kaip aš turėčiau maitintis.

O gal užtenka tik atsisakyti kelių produktų? Taigi, mokomės maitintis. Tiesiog gal reikia mažinti porcijas ir atsisakyti tam tikrų produktų. Saldumynų pirmiausia, picos, cepelinų, kugelio ar pan. Visiškai atsisakyti – ne. Nieko blogo neatsitiks jei kartą į mėnesį paragausite picos ar cepelinų.

Ar atsisakyti alkoholio? Čia atskira tema. Jei vartojate alkoholį, reiktų ypatingai mažinti užkandžiavimą. Posakis: „Prie alaus galiu suvalgyti visą keptuvės turinį“, yra realus.

Svarbu geležinė valia

Neturi valios? Skrandžio operacija? Jei neturi valios, liko tik fizinis lygmuo – skrandžio apylankos ar sulankstymo operacijos. Gal visgi galime apseiti ir be to? Pabandom sportuoti, nevalgyti „po šešių“ ir atsisakyti tam tikrų produktų – maitintis sveikai. Pabandom. Tikrai pavyks.